I maj 2016 arrangerade Sverige "Eurovision Song Contest" för sjätte gången. SVT fick av European Broadcasting Union (EBU) i uppdrag att producera programmets tre sändningar (två semifinaler och finalen).
Delta Studios fick i uppdrag av SVT att arbeta i det kreativa team som ansvarade för att ta fram öppnings- och mellanaktsnummer för tävlingen. Arbetet pågick under sex månader och avslutades i maj 2016.
"Eurovision Song Contest 2016" slog rekord med över 204 miljoner tittare vilket gör det till världens mest sedda underhållningsprogram. Dessutom blev sändningarna flerfaldigt belönade med några av TV-världens finaste priser: “Eurovision 2016” utsågs till Årets underhållningsprogram vid Kristallengalan 2016 och programmet belönades även med Guldrosen för Bästa underhållningsprogram.
Delta Studios arbete inkluderade framför allt tre nummer.
Inslag där svensk musikexport genom tiderna presenteras i en klippt video signerat Jonas Åkerlund. Numret visades under finalen.
Idé: Johan Andersson, Ulric Nilsson och Sven Stojanovic
Koncept: Sven Stojanovic och Jonas Åkerlund
Foto: Arkiv
Redigering: Jonas Åkerlund
Två inslag där programledarna Måns och Petra kör taxi undercover och överraskar Eurovisionfans. Inslaget visades under Eurovision Song Contest semifinal 1 och semifinal 2.
Idé och koncept: Edward af Sillén, Ulric Nilsson och Victor Rheborg
Producent: Ulric Nilsson
Manus: Edward af Sillén och Daniel Réhn
Regi: Edward af Sillén
Ett infographic där Eurovisions historia och nutid presenteras i form av siffror. Inslaget visades under semifinal 2.
Idé och koncept: Johan Andersson och Ulric Nilsson
Manus: Edward af Sillén, Daniel Réhn, och Johan Andersson
Foto: Arkiv
Grafik och redigering: Broken Dolls