Psykisk ohälsa ses ofta som en oundviklig del av åldrandet, något att acceptera och lära sig att leva med. På uppdrag av Mind skapade Delta Studios kampanjen ”Livets glada dagar” som syftar till alla har rätt till livets glada dagar – genom hela livet. Oavsett om man är nybliven pensionär eller nyss firade sin 95-årsdag.
Grundstommen i kampanjen är Minds må bra-guide, en 60 sidor lång broschyr där vi har samlat och paketerat personliga berättelser, information om tillstånd och besvär, samt hur man kan gå tillväga om man behöver stöd och hjälp. Broschyren går att hämta på samtliga Apotek Hjärtat-butiker i Sverige.
Övriga uttag har synts i sociala medier, på tv och i kvälls- och dagspress.
Kampanjen bygger på riktiga personers upplevelser av åldrandet. Efter ett omfattande castingarbete – där vi finkammade föreningar, volontärgrupper, religiösa samfund och seniornätverk över stora delar av landet – fann vi Ewa, Monica, Yngve, Birgit, Shahla och Staffan, som har varit delaktiga i arbetet från start till slut.
Exekutiv producent: Johan Andersson
Projektledare Mind: Johanna Nordin
Kommunikatör Mind: Elisabeth Alm
Projektledare: Ida Ahlberg
Regissör: Gustav Fromell
Redaktör: Sofia Bergström
Stillbildsfotograf & retusch: Martin Brusewitz
Fotograf: August Sandström
Ljud: Jakob Oldenburg
Grade: Miles Lembke
Grafisk form broschyr: FLW
Mediebyrå: Captivate